Powiatowy Urząd Pracy w Koninie ogłasza nabór wniosków
w sprawie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla osób bezrobotnych w ramach Funduszu Pracy.
Nabór wniosków odbędzie się
29 lipca 2025 roku
Planowana wysokość refundacji wynosi:
- 40.000,00 zł – wymagany okres zatrudnienia 18 miesięcy oraz dodatkowe zobowiązanie umowne do zatrudnienia na utworzonym stanowisku pracy przez okres 90 dni po upływie 18 miesięcy
- 30.000,00 zł – wymagany okres zatrudnienia 12 miesięcy oraz dodatkowe zobowiązanie umowne do zatrudnienia na utworzonym stanowisku pracy przez okres 90 dni po upływie 12 miesięcy
UWAGA: W przypadku Podmiotu, któremu przysługuje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, refundacja obejmuje wydatki na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy bez podatku od towarów i usług
Wnioski należy wypełnić komputerowo i składać do Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie:
- za pośrednictwem indywidualnego konta – jeżeli Wnioskodawca posiada indywidualne konto, o którym mowa w art. 43 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 roku poz. 620) – UWAGA: Konta założone
na portalu www.praca.gov.pl z dniem 01.06.2025 roku stały się indywidualnymi kontami, - w formie elektronicznej:
- na adres do e-Doręczeń: AE:PL-84467-20773-RISWW-23
Wniosek przesłany za pomocą e-Doręczeń musi być odpowiednio podpisany - na skrzynkę podawczą e-PUAP: /PUPKONIN/SkrytkaESP
lub /PUPKONIN/domyslna, - Wniosek złożony za pomocą e-PUAP musi posiadać:
• bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z zachowaniem zasad przewidzianych
w przepisach o podpisie elektronicznym, złożony przez osobę do tego umocowaną albo
• podpis potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej zarejestrowanym na osobę umocowaną do tego.
PUP nie ponosi odpowiedzialności za awarię skrzynki do e-Doręczeńlub platformy e-PUAP, niewłaściwie przesłane lub uszkodzone pliki.
- osobiście w pokoju 213 – ll piętro w godzinach od 8:00 – 14:00,
- do skrzynki podawczej znajdującej się przy głównym wejściu do siedziby urzędu – UWAGA: wnioski należy złożyć w zamkniętej/ zaklejonej kopercie w taki sposób, który uniemożliwi jego rozpięcie.
Zasady dotyczące refundacji kosztów wyposażenia
lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego obowiązujące
w Powiatowym Urzędzie Pracy w Koninie
- Wniosek o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy,
o której mowa w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 2025 roku o rynku pracy
i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620), może złożyć przedsiębiorca, w tym żłobek lub klub dziecięcy lub podmiot świadczący usługi rehabilitacyjne, niepubliczne przedszkole lub niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego lub niepubliczna szkoła, jeżeli na dzień złożenia wniosku:
- wnioskodawca, osoby reprezentujące wnioskodawcę i osoby zarządzające wnioskodawcą w okresie ostatnich 2 lat nie były prawomocnie skazane za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu
i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, za przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego; - przez ostatnie 6 miesięcy przedsiębiorca, w tym żłobek lub klub dziecięcy
lub podmiot świadczący usługi rehabilitacyjne, wykonywał działalność gospodarczą, a w przypadku niepublicznego przedszkola lub niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego lub niepublicznej szkoły - działalność na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; - w okresie ostatnich 6 miesięcy wnioskodawca nie zmniejszył wymiaru czasu pracy i stanu zatrudnienia pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy, a w przypadku zmniejszenia wymiaru czasu pracy lub stanu zatrudnienia z innych przyczyn - uzupełnił wymiar czasu pracy lub stan zatrudnienia;
- wnioskodawca nie zalega z:
a) wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom, z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy
i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
b)opłacaniem należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne;
- wnioskodawca nie zalega z opłacaniem innych danin publicznych;
- wnioskodawca nie posiada nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych.
2. Wniosek o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, o której mowa w art. 154 ust. 2 i 3 ww. ustawy, może złożyć przedsiębiorca, w tym żłobek lub klub dziecięcy lub podmiot świadczący usługi rehabilitacyjne, który spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 1 i 4-6 ww. ustawy oraz nie zmniejszył wymiaru czasu pracy i stanu zatrudnienia pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy, a w przypadku zmniejszenia wymiaru czasu pracy lub stanu zatrudnienia z innych przyczyn - uzupełnił wymiar czasu pracy lub stan zatrudnienia w okresie ostatnich 6 miesięcy lub w okresie swego funkcjonowania, w przypadku gdy wykonuje działalność gospodarczą krócej niż 6 miesięcy.
3. Wniosek o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, o której mowa w art. 154 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, może złożyć przedsiębiorstwo społeczne, które spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 1 i 4-6 oraz nie zmniejszyło wymiaru czasu pracy i stanu zatrudnienia pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy, a w przypadku zmniejszenia wymiaru czasu pracy lub stanu zatrudnienia z innych przyczyn - uzupełniło wymiar czasu pracy lub stan zatrudnienia w okresie ostatnich 6 miesięcy lub w okresie posiadania statusu przedsiębiorstwa społecznego, w przypadku gdy posiada ten status krócej niż 6 miesięcy.
4. Wniosek o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy może złożyć producent rolny, który:
1) spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 1 i 3-6 ww. ustawy;
2) przez ostatnie 6 miesięcy posiadał gospodarstwo rolne lub prowadził dział specjalny produkcji rolnej;
3) w okresie ostatnich 6 miesięcy zatrudniał w każdym miesiącu co najmniej jednego pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy.
5. Warunek dotyczący niezmniejszenia wymiaru czasu pracy i zatrudnienia pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy, a w przypadku zmniejszenia wymiaru czasu pracy lub stanu zatrudnienia z innych przyczyn - uzupełnienia wymiaru czasu pracy lub stanu zatrudnienia jest weryfikowany również na dzień podpisania umowy w odniesieniu do wniosków, o których mowa w art. 155 ust. 1-4 ww. ustawy.
- Wnioski o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy
są opiniowane przez Komisję powołaną do tego celu przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie. - Przy rozpatrywaniu wniosków w sprawie refundacji kosztów wyposażenia
lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego Urząd bierze pod uwagę:
- spełnienie warunków formalnych i merytorycznych wynikających z ustawy, rozporządzenia, innych przepisów prawa oraz niniejszego naboru;
- celowe i racjonalne wydatkowanie środków publicznych wynikające z ustawy
o finansach publicznych; - limit posiadanych środków finansowych przeznaczonych na realizację refundacji.
- Urząd zastrzega sobie prawo do odrzucenia wniosku po weryfikacji proponowanych przez Wnioskodawcę wydatków w szczególności w zakresie adekwatności planowanych wydatków do rodzaju pracy i zakresu obowiązków wykonywanych na tworzonym stanowisku pracy.
- O sposobie rozpatrzenia wniosku Urząd powiadamia Wnioskodawcę w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, Urząd podaje przyczynę odmowy, od której
nie przysługują procedury odwoławcze. - Biorąc pod uwagę racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi, Urząd może nie wyrazić zgody na realizację wniosku Podmiotu, z którym zawarta wcześniej umowa jest w trakcie realizacji.
- Kwota refundacji może być przeznaczona na zakup środków trwałych, urządzeń, maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii.
- Wnioskowana kwota nie może być przeznaczona w szczególności na:
- wynagrodzenia pracowników, opłaty ZUS-u, kaucje,
- opłaty administracyjno – skarbowe, podatki, koncesje, licencje, gwarancje zakupionych rzeczy, opłaty za usługi transportu oraz przesyłki dotyczące dokonanych zakupów w ramach otrzymanego wsparcia, inne opłaty,
- koszty zakupu, budowy, rozbudowy lub remontów budynków,
- zakup lokali/pomieszczeń niezwiązanych z gruntem tj. garaży, kontenerów, pawilonów, kiosków, domków ogrodowych i narzędziowych itp.
- zakup wiat i innych zadaszeń oraz materiałów i usług do ich wykonania,
- zakup lub utworzenie oraz zamieszczanie w Internecie strony internetowej Wnioskodawcy,
- wpłatę własną przy leasingu bądź kredycie na zakup środków trwałych,
- zakup środków obrotowych, takich jak: towary handlowe, materiały do produkcji, opakowania, itp.,
- koszty reklamy,
- zakup kamer do monitoringu,
- zakup odzieży roboczej,
- zakup kasy fiskalnej,
- na zakup przedmiotów i sprzętu, który będzie stanowił inwestycję pracodawcy mającą na celu funkcjonowanie jego działalności,
- zakup licencji do oprogramowania,
- zakupy dokonywane od: poręczycieli, współmałżonka, osoby pozostającej
z wnioskodawcą we wspólnym gospodarstwie domowym, osoby z nim spokrewnionej lub spowinowaconej, tj. rodziców, dziadków, dzieci, rodzeństwa, teściów lub innych podmiotów, których osoby je reprezentujące bądź nadzorujące, właściciele, udziałowcy, wspólnicy albo akcjonariusze, członkowie, pełnomocnicy (w tym prokurenci), zgodnie z wpisem do CEiDG, KRS, są powiązane/i kapitałowo lub osobowo z Podmiotem, który otrzymał refundację.
Ww. katalog zakupów nie jest listą zamkniętą. W ramach poszczególnych wniosków Urząd może wyłączyć z objęcia refundacją wydatki proponowane przez Wnioskodawcę, jeżeli nie są bezpośrednio związane ze stanowiskiem pracy, które ma być wyposażone lub doposażone bądź zakupy są niezasadne lub niezgodne
z obowiązującym prawem, celem umowy i ich przeznaczeniem.
- W ramach umowy sprzedaży można nabywać samochód lub inną rzecz używaną, której wartość jest równa lub wyższa od kwoty przyznanej refundacji.
- W okresie realizacji przedsięwzięcia nie jest dozwolona sprzedaż rzeczy zakupionych w ramach przyznanych wniosków.
- Formami zabezpieczenia zwrotu refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego mogą być:
a) poręczenie cywilne przez 2 osoby, przy każdym kolejnym stanowisku pracy dodatkowo 1 poręczyciel,
b) weksel in blanco,
c) weksel z poręczeniem wekslowym (aval) przez 1 osobę fizyczną, przy drugim
i każdym kolejnym stanowisku pracy dodatkowo 1 poręczyciel,
d) gwarancja bankowa,
e) zastaw rejestrowy na prawach i rzeczach,
f) blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym
g) akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika
Zabezpieczenie może zostać ustanowione w jednej lub w kilku formach.
Przy zabezpieczeniu w formie weksla in blanco albo aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji jest konieczne ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia.
- Poręczycielem może być osoba, która:
a) jest pełnoletnia,
b) jest zatrudniona na okres nie krótszy niż 36 miesięcy lub osiąga dochód
z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, emerytury lub renty,
której przeciętny miesięczny dochód brutto z ostatnich trzech miesięcy wynosi
co najmniej 6.000,00 zł w przypadku weksla z poręczeniem wekslowym
oraz 5.500,00 zł w przypadku poręczenia cywilnego,
c) nie jest współmałżonkiem wnioskodawcy (za wyjątkiem sytuacji, w której współmałżonkowie posiadają rozdzielność majątkową),
d) nie ukończyła 70 roku życia,
e) nie jest dłużnikiem Funduszu Pracy,
f) nie posiada na dzień poręczenia zawartej umowy z PUP w Koninie,
g) na dzień poręczenia nie jest poręczycielem żadnej zawartej umowy z PUP
w Koninie.
- Poręczycielem nie może być osoba zatrudniona u Wnioskodawcy, z którym będzie zawarta umowa.
- Niezależnie od formy zabezpieczenia zwrotu środków, do zawarcia umowy wymagana jest zgoda współmałżonka Wnioskodawcy wyrażona podpisem złożonym osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie,
w przypadku poręczenia – także zgoda współmałżonka poręczyciela wyrażona w formie pisemnej (za wyjątkiem sytuacji, gdy współmałżonkowie posiadają rozdzielność majątkową). - Starosta może odmówić przyjęcia zaproponowanego zabezpieczenia, jeżeli uzna, że wskazane zabezpieczenie nie jest wystarczające do pokrycia zobowiązań, które mogą powstać w związku z nieprawidłową realizacją umowy.
- Pierwszeństwo w skierowaniu do pracy w ramach wyposażenia stanowiska pracy przysługuje:
a) bezrobotnym posiadającym Kartę Dużej Rodziny, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny;
b) bezrobotnym powyżej 50 roku życia;
c) bezrobotnym bez kwalifikacji zawodowych;
d) bezrobotnym niepełnosprawnym;
e) długotrwale bezrobotnym;
f) bezrobotnym będącym osobami do 30 roku życia;
g) bezrobotnym samotnie wychowującym co najmniej jedno dziecko.
Informacje merytoryczne dotyczące refundacji kosztów wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego można uzyskać pod numerem telefonu: 63 247 78 45.